Toch nog even VS, omdat ik verwacht dat dit in ShipSim het zelfde is; Voor een varend model is de romp met opbouw nodig, deze mag heel erg gedetailleerd zijn, VS draait op Direct.x bestanden, en de conversie naar dit bestand formaat maakt het behoorlijk klein, waardoor volle schepen toch goed draaien.
Zo had ik op een moment een stuurwiel van 23MB, het schip voer gewoon, maar het stuurwiel werd erg traag.
Om maar aan te duiden dat sommige zaken best groot mogen zijn, ze worden toch behoorlijk gecomprimeerd.
Voor de bewegende delen moeten aparte bestanden worden gemaakt, maar inmiddels heb ik al schroeven, navigatielichten en stuurraden klaar die ik overal kan importeren.
@ madfred, als je wel een schip opstuurt, kun je dan het roer en de schroeven los leveren? of er af halen?
Het moeilijkste is om uit een mesh de juiste vertices te verwijderen, daar is tot op heden de meeste tijd in gaan zitten.
De rook is een standaard gegeven in VS, en kun je met oude basic waarden van 0 tot 127 in drie kleuren elke gewenste kleur geven.
Ik probeer ook uit te vinden of ik de rook dikker, en dunner kan krijgen, zoals bij start of naar volle kracht door schuiven.
Ja het bouwen vind ik het leukst, maar een model laten varen, dat is toch de slagroom op de taart
Mijn interesse gaat dan ook uit naar simulatie in het algemeen, en het 3D voorontwerpen van renovaties en nieuwe inrichtingen (van woningen en bedrijven).
Maar mijn liefde blijft in eerste plaats uitgaan van alles dat drijft, van flessen die de oceaan oversteken, tot papyrus vlotten die het zelfde doen. En zelfs een drijvend ijsstokje is soms intressanter om te zien dan b.v. Nederland Spanje...
Oh ja, ik kom terug op mijn opmerking dat er hier niet over VS zou moeten worden gesproken, omdat het onderwerp 3D schepen is.
En bij de foto in het bericht hierboven, gerenderd met carrara, maar omdat dit een .x bestand was van het varend origineel ontbreken alle bewegende en verlichte delen! In het youtube fimpje zit wel alles op zijn plaats.
Ik ben nu bezig om een andere panel te maken, met een telegraaf, maar daar ben ik nog niet uit.
het gebruikte panel is het default panel, en dat moet een Pico_panel worden, en zo heb ik voor het gemak het defaulte motor geluid overschreven met een stoom geluid, en de hoorn vervangen door een stoomfluit (gratis ringtone van de NS van een loc die ge pitchshift is en in tempo aangepast, waardoor nu ook alle motorbootjes in het spel een stoom geluid en fluit hebben:) tja, ook ik kan maar 1 ding tegelijk, maar zeg zelf, er is duidelijk progressie, toch?
groetjes,
Rob
De rest houd ik voor een ander commentaar