Hoi Alex, het is precies zoals Fred uitlegt in de link: de pagina zegt het al:
Exporting from Google SketchUp to Directx/XNA (.x) file format
Want Virtual Sailor gebruikt .x files(bestanden, niet de FBI serie) Als je in VS een mapje maakt onder boats en het een naam geeft is het al terug te vinden in de schepen lijst.
Als je hierin je schip opslaat als boat.x (let maar op dat is voor alle schepen het zelfde naampje!) dan heb je al een schip. Wat nu nog een probleem kan zijn is de x-y-z- instelling van Virtual Sailor en scetchup.
Als je mazzel hebt en het schip op zijn water lijn opslaat (saved) het ook in VS redelijk terecht komt.
Dat staat aangegeven in het .cfg bestandje en dat is te openen met kladblok (notepad)
Denk er om dat de maten in VS in voeten is en niet in meters, Zoals bij de Antares, het schip is 45,nogwat meter lang, maar dat was dus precies 150 voet!
Ik heb alleen zelf erg veel aan AC3D, dat kan in heel veel bestandsformaten wegschrijven en invoeren.
Nadeel is dat het wel .x files kan maken, maar niet importeren. Zo gaat een .x bestand eerst in een programmatje dat er 3ds bestanden van kan maken, want 3ds bestanden kan ik wel importeren.
Zoals jij en Fred gewend zijn aan scetchup, ben ik heel erg gewend met ac3d te werken, omdat ik binnen het programma wel zo'n beetje alles weet te vinden.
Dus ik zou in het kort het antwoord geven, luister naar Fred! en volg zijn link!
Als je daarna moeite hebt met het varen kan daar weer mee geholpen worden.
je kunt wel een plaatje zoals je het hier laat zien gebruiken in VS: noem het boat.bmp(of jpg.) en copieer het naar het mapje van jouw schip in Virtual Sailor/boats/jouwboot. als je nu ingame door de bootnamen scrolt zul je het mapje met jouw bootnaam tegen komen, en als je het aanklikt zul je dan het plaatje boat.jpg of .bmp zien.
Om je schip op de waterlijn te krijgen open je het boat.cfg bestandje en pas je de diepgang (ik dacht boat alt) aan.
e.e.a. wordt ook door Ilan Papini uitgelegd in het help bestand, al is dat erg summier.
Als je verder hulp wilt, dan hoor ik het wel.
Bedankt Fred, ik hoop dat de loodsboot uiteindelijk gaat lukken, al zou ik het onderschip natuurlijk zo willen stelen uit de nieuwe Extremes, dat scheelt een hele berg werk
PS je kunt andere bestandjes lenen die je nog niet hebt gemaakt.
Zo moet je in scetchup voor het zelfde schip de schroef het roer en de verlichting appart exporteren!
het roer en de schroef sla je op vanuit het middelpunt van het assenstelsel, de verlichting sla je op zoals die moet zijn (Antares3D model 1 is zonder verlichting, het 2e plaatje is met verlichting!, ald je roer schroef of verlichting opslaat of uitvoert als .x bestand mag er niets anders in de 3D ruimte aanwezig zijn!!!
Prettige dag nog,
Rob