Het is maar een spelletje van 40 euro, heren. Laten we het vooral gezellig houden.
Ik heb genoeg producten in mijn leven gekocht die niet perfect waren, of na een week or maand al kapot gingen, of nooit helemaal goed gefunctioneerd hebben, inclusief hele dure aankopen waar 40 euro bij in het niets valt. En bij de één was er goede service, en bij de ander niet.
Als je veel spellen hebt gespeeld, is het helaas een feit dat het soms mis gaat en de tijd op is en het spel niet helemaal klaar is. Dan volgen er patches. Ik kan zo gauw geen spel vinden dat ik veel speel, dat zonder patches is geworden wat het is. Tuurlijk, het aantal bugs verschilt per game, soms valt het mee, soms valt het tegen. Maar net als Ballast, bekijk ik het als gamer, niet als admin. Ik heb er vertrouwen in, al heb ik ook mijn mening over de dingen die mij niet aanstaan of stonden.
Het is niet altijd zo simpel als 'nou dan stellen we het weer even uit'. Op een gegeven moment moet je spel uitgebracht worden, en je kunt niet alles 100% plannen, vooral als je laat tijdens het testen nog onvoorziene problemen ziet opduiken. Het is geen exacte wetenschap. En als er geen speling meer is m.b.t. een release datum, wat dan? Helemaal afblazen of releasen en verder ontwikkelen? Veel meer keus heb je niet, lijkt mij.
En dus komen voor bijna alle spellen wel patches uit. Het is niet zo dat shipsim hierin alleen staat en wel dat wel beweert is geen gamer met ervaring. Ik heb menig spel terug gebracht naar de winkel in 'vroeger tijden' toen er weinig tot geen support was op internet en patches maar heel zeldzaam waren. Niks nieuws onder de zon.
Dat praat niks goed natuurlijk, maar iedereen heeft nu al zoveel herhaald en er is al zo vaak gezegd 'het is bekend en er word aan gewerkt', dat mekkeren blijven ook niet zal helpen. Aan de ene kant zeurt men over de bugs, en als er dan wat meer tijd nodig zou zijn om die beter te fixen, dan is dat ook weer niet goed. Wat wil men dan? Halve patch? helemaal geen patch? wat stellen jullie voor, dan?
Geduld is een schone zaak, en anders vraag je toch gewoon je geld terug, dan ben je er klaar mee en hoef je ook niet te gaan zeuren en jezelf steeds weer te herhalen terwijl je allang weet dat er hard gewerkt word en er verder niets anders gedaan kan worden dan daarop wachten.
Groet,
Fred
p.s. de twee versies zijn trouwens inhoudelijk identiek. twee versies wat betreft het uitgeven/aan de man brengen, ja. Maar inhoudelijk is het spel gelijk en de patch dus ook. De Steam versie is na de automatische update V1.1 helemaal gelijk aan de Vstep/andere versie.