Hello Guest April 27, 2024, 23:27:19 *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
 
Pages: [1] 2   Go Down

Author Topic: Hoe kan ik kapitein worden?  (Read 22747 times)

VirtualSkipper

  • Forum member
  • Posts: 2047
Hoe kan ik kapitein worden?
« on: May 01, 2010, 13:01:58 »

Hallo iedereen,

Ik zou graag willen vragen wat er precies voor nodig is om een kapitein te worden van een groot cruise schip en wat voor opleidingen ik moet volgen.

Ik weet dat ik hier nog te jong voor ben maar ik zou dit graag willen weten.   :)
« Last Edit: May 01, 2010, 13:16:17 by VirtualSkipper »
Logged
"There is a plaque laid next to the remnants of the Titanic which reads, "Only Chuck Norris is unsinkable"

Eelkon

  • Guest
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #1 on: May 01, 2010, 14:18:52 »

MBO Niveau 4 Stuurman alle schepen en natuurlijk je vaartijd ;)
Logged

Ballast

  • Global Moderator
  • Posts: 3490
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #2 on: May 01, 2010, 15:43:11 »

Bij de HAL bijvoorbeeld vragen ze Stuurman alle schepen / Maroff op HBO niveau  :)
Logged
It's the crew that makes the difference

Snakebyte92

  • Forum member
  • Posts: 409
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #3 on: May 06, 2010, 14:25:29 »

Hoi VirtualSkipper,

Het eerste wat je moet doen is de opleiding maritiem officier volgen(kan in Amsterdam(ga ik zelf heen), Rotterdam, Terschelling of Vlissingen). Dit kan op MBO of HBO niveau. En als je dat hebt gedaan, dan onderaan de ladder beginnen en dan vanzelf wordt je Kapitein(tuurlijk met veel cursussen).

Mocht je nog meer willen weten dan stuur je me maar een prive bericht want ik zit nu in het traject naar marof.
Logged
Cadet Holland America Line

Ballast

  • Global Moderator
  • Posts: 3490
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #4 on: May 06, 2010, 19:27:39 »

Dan krijg je zeker ook navigatie van Reedijk  ;D
Logged
It's the crew that makes the difference

Sam

  • Forum member
  • Posts: 1041
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #5 on: May 12, 2010, 17:54:09 »

Nu zul je wel kapitein willen worden op een cruiseschip.

Maar eens je in de maritieme wereld stapt zal die wens wel veranderen.

Want een cruiseschip is ... niet zo spannend op de brug.
In de machinekamer daarentegen wel!

Deze mening is gekomen van wat ik heb horen zeggen van studenten die er stage op gevaren hebben.
Als je graag veel aanzien hebt en in een uniform rondloopt, dan kan je best op een cruiseschip gaan werken.
Maar als je liefst wat uitdaging in je werk wilt dan zijn er veel meer mogelijkheden.

Maarja, smaken verschillen natuurlijk!
Ik zou wel stage willen varen op een cruiseschip, maar dan enkel om eens mee te maken hoe dat nu werkelijk is.
Logged

VirtualSkipper

  • Forum member
  • Posts: 2047
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #6 on: May 12, 2010, 18:32:53 »

in plaats van kapitein zou ik liever stuurman worden  :captain:
Logged
"There is a plaque laid next to the remnants of the Titanic which reads, "Only Chuck Norris is unsinkable"

Ballast

  • Global Moderator
  • Posts: 3490
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #7 on: May 12, 2010, 19:29:34 »


Want een cruiseschip is ... niet zo spannend op de brug.
In de machinekamer daarentegen wel!


Eenmaal op zee tijdens de reis maakt het niet zoveel uit of je nu op de brug zit van een tanker of een cruise schip. De navigatie blijft het zelfde  :)
Logged
It's the crew that makes the difference

Sam

  • Forum member
  • Posts: 1041
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #8 on: May 16, 2010, 20:54:57 »

Tsja, ik heb een vooroordeel omdat ik er niet veel goed over gehoord heb van stagelopers.

Ik denk dat er op een cruiseschip veel meer officieren zijn als gemiddeld op de koopvaardij.
Dus dat je nooit alleen de wacht hebt en dat de sfeer aan boord anders is omdat de bemanning zo groot is.

En officier zijn is niet alleen maar navigeren naar mijn mening. Stabiliteit en lading zijn een groot deel van de opleiding.
Logged

Snakebyte92

  • Forum member
  • Posts: 409
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #9 on: May 20, 2010, 07:23:33 »

Ik heb het ook gehoord van iemand van de Holland America Line van mensen die meestal op de brug willen beginnen in de machine kamer eindigen. :)
Ik wil over 2 jaar stage lopen op de Eurodam en dan zie ik het wel waar ik ga varen. Mij lijkt de brug toch wel het leukst. Maar misschien eindig ik wel in de machinekamer. Ach ik zie wel....
Logged
Cadet Holland America Line

Ballast

  • Global Moderator
  • Posts: 3490
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #10 on: May 20, 2010, 16:01:56 »

Wij hadden afgelopen reis ook een leerling aan boord die tijdens zijn stage erachter kwam dat 'ie liever beneden was als op de brug. Maakt niet uit, daar loop je tenslotte stage voor!  :)
Logged
It's the crew that makes the difference

Sam

  • Forum member
  • Posts: 1041
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #11 on: May 21, 2010, 18:02:28 »

Ik weet nu nog helemaal niet wat ik wil worden.
Eerst was ik helemaal voor stuurman (zoals bijna iedereen), maar de machinekamer is ook wel heel interessant.
Daarom blijf ik zolang maar marof studeren omdat ik het allebei zo leuk vind.  ;D
Logged

Ballast

  • Global Moderator
  • Posts: 3490
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #12 on: May 22, 2010, 10:00:04 »

Een goede keus Sam! Als stuurman is het sowieso niet verkeerd om technische kennis te hebben  :thumbs:
Logged
It's the crew that makes the difference

clanky

  • Forum member
  • Posts: 952
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #13 on: May 22, 2010, 10:39:29 »

Is it OK to post here in English?  My Dutch is just about good enough to understand what is being said, but not good enough to reply constructively. :(
Logged

Ballast

  • Global Moderator
  • Posts: 3490
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #14 on: May 22, 2010, 12:17:13 »

A discussion about engineers and mate's, and Clanky shows up - How suprising!  ;D

I don't think it won't be any problem in this case Clanky, it might help young people to get a better idea of being an engineer or a mate  :) Although most Dutch and Belgium people can talk english, we can always translate for people who can't.
Logged
It's the crew that makes the difference

clanky

  • Forum member
  • Posts: 952
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #15 on: May 22, 2010, 22:18:04 »

A discussion about engineers and mate's, and Clanky shows up - How suprising!  ;D

The UK tried having maroffs a few years ago and most companies found that it didn't work for them although it seems to have worked quite well in Holland.

The big advantages of maroff training is that you can

1. try both deck and engine departments before you decide which route to choose for yourself and

2. whichever route you eventually choose you will have a better understanding of the operation of the ship as a whole which can only be a good thing.

There is no good or bad choice and as much as the two departments enjoy joking about one being better than the other the truth is that on modern ships with smaller crews than ever before the two departments have to work very closely together.

Which one is right for you will depend on a lot of things and it is impossible to advise which one on an internet forum, but whichever department you think you want to be in keep an open mind because when you go to sea you might find that you actually prefer the other.
Logged

eggy1991

  • Beta Tester
  • Posts: 409
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #16 on: May 22, 2010, 22:37:27 »

Ik doe stuurman niveau 4 & marof 3 tegelijkertijd. dat is enkel mogelijk in zwolle.

Het enige nadeel is dat je 2 hele ipv. 1 enkel stageboek hebt. veel werk tijdens je stage dus.

Toch hoop ik dat ik beide haal.

Gr,
eggy1991
Logged
15-5-2011 21:04 - PSN Back online. Congratulations Sony Computer Entertainment !

Ballast

  • Global Moderator
  • Posts: 3490
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #17 on: May 23, 2010, 09:54:24 »

Ik doe stuurman niveau 4 & marof 3 tegelijkertijd. dat is enkel mogelijk in zwolle.

Het enige nadeel is dat je 2 hele ipv. 1 enkel stageboek hebt. veel werk tijdens je stage dus.

Toch hoop ik dat ik beide haal.

Gr,
eggy1991

Hoi Eggy1991,

Volgens mij hoef je maar 2 halve stageboeken te maken. Je krijgt waarschijnlijk een gecombineerde stageboek voor stm/wtk voor niveau 4 waar je alleen het stm gedeelte van hoeft te maken. Het zelfde geldt volgens mij voor maroff niveau 3, het stm gedeelte doe je immers al op niveau 4.

Het gebeurd regelmatig dat mensen maar een 'halve' opleiding doen van maroff!  :)

Logged
It's the crew that makes the difference

Ballast

  • Global Moderator
  • Posts: 3490
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #18 on: May 23, 2010, 10:05:01 »

The UK tried having maroffs a few years ago and most companies found that it didn't work for them although it seems to have worked quite well in Holland.

There are still a few companies who sail with maroffs, Maersk for example.

We also have a course maroffs <3000 GT/<3000kW overhere for coasters. That works out pretty well, as you probally know those kind of vessels run on GO or MDO. Saves a lot of work in the engineroom.
Logged
It's the crew that makes the difference

eggy1991

  • Beta Tester
  • Posts: 409
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #19 on: May 23, 2010, 16:34:42 »

Hoi Eggy1991,

Volgens mij hoef je maar 2 halve stageboeken te maken. Je krijgt waarschijnlijk een gecombineerde stageboek voor stm/wtk voor niveau 4 waar je alleen het stm gedeelte van hoeft te maken. Het zelfde geldt volgens mij voor maroff niveau 3, het stm gedeelte doe je immers al op niveau 4.

Het gebeurd regelmatig dat mensen maar een 'halve' opleiding doen van maroff!  :)


ik heb ze hier liggen, ik moet in totaal 10 maanden varen beide boeken af hebben.

gr,
eggy1991
Logged
15-5-2011 21:04 - PSN Back online. Congratulations Sony Computer Entertainment !

Ballast

  • Global Moderator
  • Posts: 3490
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #20 on: May 23, 2010, 18:04:03 »

Weet je al waar je stage gaat varen Eggy?

Ik wens je veel succes, wordt flink doorwerken met 2 boeken.  :)
Logged
It's the crew that makes the difference

eggy1991

  • Beta Tester
  • Posts: 409
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #21 on: May 23, 2010, 18:10:33 »

Weet je al waar je stage gaat varen Eggy?

Ik wens je veel succes, wordt flink doorwerken met 2 boeken.  :)
Bij spliethoff, omstreeks 15 juni hoop ik aan te monsteren  ;D

gr,
eggy1991
Logged
15-5-2011 21:04 - PSN Back online. Congratulations Sony Computer Entertainment !

Ballast

  • Global Moderator
  • Posts: 3490
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #22 on: May 23, 2010, 23:05:49 »

Leuk man, niet verkeerd om 5 maanden door te brengen bij Spliethoff. Ik heb m'n volledige stage gedaan op de Noordzee en de Middellandse zee  ::)
Logged
It's the crew that makes the difference

Sam

  • Forum member
  • Posts: 1041
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #23 on: May 25, 2010, 17:08:55 »

Haha, toevallig, ik ga deze zomer ook bij Spliethoff varen maar dan als jobstudent.
Bij mij wordt het dan de eerste keer dat ik echt op een vrachtschip vaar voor een lange periode dus ik vind het spannend.  ;D
Logged

Ballast

  • Global Moderator
  • Posts: 3490
Re: Hoe kan ik kapitein worden?
« Reply #24 on: May 25, 2010, 17:17:53 »

Doen jullie toevallig mee aan dat 'i go to sea' project van Spliethoff?
Logged
It's the crew that makes the difference
Pages: [1] 2   Go Up
 
 


SMF 2.0.14 | SMF © 2017, Simple Machines