Hello Guest April 19, 2024, 13:05:40 *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
 
Pages: [1]   Go Down

Author Topic: Japan staakt walvisjacht rest van het seizoen  (Read 4094 times)

michael_taal

  • Forum member
  • Posts: 786
Japan staakt walvisjacht rest van het seizoen
« on: February 18, 2011, 14:58:05 »

TOKIO - Japan heeft de walvisvaart voor de rest van dit seizoen stilgelegd, omdat de walvisvaarders voortdurend worden lastiggevallen door milieuactivisten.
 Dat heeft de Japanse minister van Veehouderij en Visserij Michihiko Kano vrijdag bekendgemaakt. De minister roept de harpoenschepen terug ''om de veiligheid van de bemanning te garanderen te midden van de continue acties van Sea Shepherd.''

''Dit is geweldig nieuws'', reageerde oprichter Paul Watson van de Amerikaanse actiegroep Sea Shepherd Conservation Society uitgelaten. De organisatie beloofde meteen alle toekomstige walvisjachten te zullen stilleggen.

Ook zei Watson: ''We blijven bij de Japanse schepen tot ze weg zijn uit het walvisgebied in de Zuidelijke Oceaan.'' Normaal gesproken keren de walvisschepen halverwege maart terug.

Woensdag maakte het Japanse visserijagentschap bekend dat de walvisvaarders de jaarlijkse jacht op de grote zeezoogdieren op 10 februari voorlopig hadden opgeschort vanwege de acties.


Verfbommen

De harpoenschepen worden al maanden belemmerd door bootjes van Sea Shepherd. Dierenbeschermers van deze actiegroep proberen op hardhandige wijze te voorkomen dat de jagers de walvissen harpoeneren en aan boord takelen.

Zo varen de activisten tussen de walvissen en de harpoenschepen in om de dieren te beschermen. Ook gooien ze onder meer stink- en verfbommen naar de walvisschepen.


Wetenschappelijk onderzoek

De Japanse walvisjacht is omstreden. Japan doodt jaarlijks honderden walvissen, onder het mom van wetenschappelijk onderzoek.

De jacht voor dit doel is toegestaan door een uitzondering bij een internationale afspraak uit 1986. De Japanse overheid heeft de praktijk bovendien lang verdedigd als onderdeel van de Japanse cultuur.


Onnodig

Maar dierenbeschermers en de regeringen van het nabijgelegen Australië en Nieuw-Zeeland vinden de jacht gruwelijk en onnodig. Milieugroep Greenpeace stelde al eerder dat de zwaar gesubsidieerde walvisjacht een verspilling is van het geld van Japanse belastingbetalers.

De voorraad aan walvisvlees is bovendien veel groter dan de vraag in Japan, waar het dieet en culinaire voorkeuren de afgelopen jaren zijn veranderd.

Een medewerker van Greenpeace zei eerder dat de walvisvaarders dit jaar vroeger thuiskomen, vooral omdat de voorraadschuren al zo vol zijn.

''Ze geven de acties van de Sea Shepherd als reden, maar het overschot aan walvisvlees is de echte oorzaak.''

Logged

Kobus Post

  • Forum member
  • Posts: 308
Re: Japan staakt walvisjacht rest van het seizoen
« Reply #1 on: February 18, 2011, 17:46:04 »

Laten ze Sea Shepherd aanpakken, (denk aan General Shepherd van COD MW2)

En dan met name Paul Watson, hou die vent zijn vaarbeijs, als ie dat uberhaupt al heeft, heeft gehaald is mij een raadsel. Want hij heeft getuigd zeker niet van goed zeemanschap. Dat je in de oorlog voor elk gezonken/geramd/beschadigd schip een vlag/kruisje op je schip zet, oke. Maar als zoiets doet omdat je ergens tegen bent  :thumbdown: :thumbdown: en dan ook met chemiche troep gaan gooien en een kanon op je schip hebben (klein kanonnentje, is meer symbolisch)  :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:. Laat de Japanse Marine haar eigen schepen (de walvisvaarders dus) beschermen, net zoals Noorwegen toendertijd gedaan heeft. Paultje zal nooit van leven het ook maar in zijn hoofd halen om de Noorse territoriale wateren binnen te varen. 
Logged
MacBook Pro Retina 15"

Capt. Jim

  • Forum member
  • Posts: 229
Re: Japan staakt walvisjacht rest van het seizoen
« Reply #2 on: February 18, 2011, 18:45:14 »

dus jij ben voor? Tog diep triest man wat die jappen doen man.  :thumbdown: Beter dat gestopt is zover alleen denk niet dat je die gasten moet geloven  ;)


Stel voor zo kanon voorop de Sea Sheperd zetten en schiet dat tuig lekker naar de bodem van de oceaan.




 :captain:


Logged

Ballast

  • Global Moderator
  • Posts: 3490
Re: Japan staakt walvisjacht rest van het seizoen
« Reply #3 on: February 18, 2011, 19:07:53 »

Ervaringen op het Engelse forum hebben geleerd dat dit onderwerp meestal uitloopt op ruzie en scheldpartijen - kunnen jullie proberen het netjes te houden?  ;)
Logged
It's the crew that makes the difference

saltydog

  • Forum member
  • Posts: 7828
Re: Japan staakt walvisjacht rest van het seizoen
« Reply #4 on: February 18, 2011, 19:25:35 »

Stel je voor: je pakhuizen liggen vol met bevroren walvisvlees. Je kunt het niet aan de straatstenen kwijt want bijna niemand lust het. Het is taai en vol gif.  Toch ga je ieder jaar weer duizenden walvissen doden in een gebied die internationaal als walvis beschermd gebied is aangewezen. Dan schilder je gewoon Research op je schip (wat een lachertje is)
In Antarctica aangekomen krijg je te maken met die dekselse Sea Shepherds die je het leven zuur maken.
Uiteindelijk ga je naar huis met nog meer nutteloos walvisvlees en een lading  publiciteit.
Ik vraag me echt af waar ze mee bezig zijn..
Logged

Kobus Post

  • Forum member
  • Posts: 308
Re: Japan staakt walvisjacht rest van het seizoen
« Reply #5 on: February 18, 2011, 20:02:00 »

@Ballast Ik zal proberen het netjes te houden.

@Capt. Jim Ik vind dat als je moedwillig andere schepen ramt, om wat voor reden dan ook, je niet getuigt van goed zeemanschap. En daarom een gevaar bent voor de Maritieme samenleving. Daarom vindt ik het een goed idee dat de Japanse Marine, net zoals de Noorse kustwacht (wel gewapend) in 2005 gedaan heeft, haar eigen schepen beschermd tegen een persoon waarbij sommige draadjes een beetje kortsluiting hebben gemaakt.

@saltydog Ik ben meer tegen Sea Shepherd, Dat zij moedwillig andere schepen rammen.

« Last Edit: February 18, 2011, 20:55:45 by Kobus Post »
Logged
MacBook Pro Retina 15"

saltydog

  • Forum member
  • Posts: 7828
Re: Japan staakt walvisjacht rest van het seizoen
« Reply #6 on: February 18, 2011, 20:19:23 »

Dus ik neem aan dat je dit goed zeemanschap vindt van de Japanse kapitein..

http://www.youtube.com/watch?v=Rar9zxH1kts
Logged

Kobus Post

  • Forum member
  • Posts: 308
Re: Japan staakt walvisjacht rest van het seizoen
« Reply #7 on: February 18, 2011, 21:02:45 »

En dit vindt jij goed zeemanschap van Paul Watson? http://www.youtube.com/watch?v=QE4fRlBqmR0&feature=channel http://www.youtube.com/watch?v=PFGmR99-D0k&feature=fvw


Pete Bethune, Kapitein van de Ady Gil
Quote
Bethune disassociated himself from Sea Shepherd by posting an open letter on his Facebook page on October 4, 2010, condemning the organization and its leader Paul Watson as "dishonest" and "morally bankrupt". According to his letter, he was directed by Paul Watson to sink the Ady Gil deliberately for PR purposes after the collision with the Japanese whaling ship. He insists that the senior members of Sea Shepherd regularly lie and conspire over the serious matters, detailing many cases in his letter.



Quote
Not that I agree with the whaling, but to intentionally endanger the crew of another vessel at sea is wrong! Especially to endanger your own vessel in the process shows an unbelievable breakdown in seamanship and professionalism.
ik ben niet de enigste die er net zoals mij overdenkt.
Logged
MacBook Pro Retina 15"

saltydog

  • Forum member
  • Posts: 7828
Re: Japan staakt walvisjacht rest van het seizoen
« Reply #8 on: February 19, 2011, 05:16:58 »

Er is over de walvisjacht en de gebruikte tactieken al genoeg gezegd, ik heb er niet zoveel aan toe te voegen.
Zoals het in het Engels mooi heet: "We can agree to disagree".. ;)
Logged

Ballast

  • Global Moderator
  • Posts: 3490
Re: Japan staakt walvisjacht rest van het seizoen
« Reply #9 on: February 19, 2011, 10:45:27 »

Mooi gezegt Salty!  :)
Logged
It's the crew that makes the difference

larsdehaan

  • Guest
Re: Japan staakt walvisjacht rest van het seizoen
« Reply #10 on: February 19, 2011, 12:52:32 »

sorry maar erm als een van de twee een kanon had en elkaar naar onder knallen vinden jullie dat beter dan dat ze rammen?
Logged

Kobus Post

  • Forum member
  • Posts: 308
Re: Japan staakt walvisjacht rest van het seizoen
« Reply #11 on: February 19, 2011, 18:57:31 »

Ik vind dat als je ergens tegen bent, je niet die desbetreffende schepen moet gaan rammen. Ik ben erg anti-natuurorganisaties (greenpeace, stichting Noordzee, Sea Sheperd etc) omdat het stuk voor stuk grote oplichters zijn. een mens wil bedrogen worden en hoe groter de leugen hoe beter het is.

Ik was een keer met m'n vader en m'n oom in Zwolle en toen liep greenpeace daar donateurs te werven, dus m'n oom vraagt om een folder en daar op de voorkant stond een kotter (die wij dus hebben) en die man begon een heel verhaal van hoe goed greenpeace wel niet is en wat ze allemaal doen etc. Maar mijn oom zit zo dat blaadje te bekijken en vraagt Wat doen degene op dat schip (die kotter dus, sigita) verkeerd?
Antwoord die man :'eeh, zij vangen vis'.

Neem nou die oh zo duurzame windmolens, die moeten de wereld gaan redden. Nou wij hebben 2 weken tijd in de buurt van 4 windmolens gevist en toen hadden we 1 zeehond en 2 dolfijnen (of bruinvissen) in de netten, die een zeldzaamheid zijn in ons visgebied (de enigste zeehond die we kennen is degene die elke week onder het lossen om een visje komt bedelen), terwijl mijn vader in zijn 20 jarige loopbaan nog maar 1 keer een dolfijntje gevangen heeft. Maar hoe komt die zeehond nou 60 mijl van de kust af? Nou, wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat bij het heien van de fundering van een windmolen op een afstand van 150 meter alle levende zeewezens op slag overlijden en op een afstand van
80 km alle dolfijnen, zeehonden etc ernstige gehoorschade oplopen. Maar daar hoor je de natuur en mileu reddende organisaties niet over.

De Viswijzer, bedenksel van stichting noordzee, pangasius een vis die gekweekt word in vietnam, waar de nodige giftige stoffen rondzwerven en die dus ook in de daargekweekte vis zitten, staat in het het groen en is een groot gevaar voor de nietsbewuste, duurzame, groene Nederlander die denkt dat hij gezonde vis eet, maar in feite een groen & duurzaam `gifbommetje` zit te eten!! Neem dan schol&tong, gevangen in onze eigen Noordzee, maar staat in het rood, omdat er een paar milimeter bodemberoering is, want overigens een positief effect heeft op de groei van de door de schol zeer gewaardeerde bodemdieren/planten (dit is wetenschappelijk onderzocht)

Natura 2000, gebieden sluiten onder het mom van natuurherstel. Als je aan iemand van een natuurorganisatie vraagt hoe ze het vinden als je 20.000 km^2 Bestempeld als beschermd gebied en daar niet meer in vist, dan roepen ze geweldig en als je ze dan verteld dat je zoiets al hebt en dan verteld dat het resultaat is dat de vis uit het gesloten gebied naar je visgebieden zwemt dan is het ineenkeer heel stil....

Al een paar keer is dit alles bij ons in de kombuis te sprake gekomen en het is op de gehele vloot zo dat men het nu zo zat is dat als dan haag als een schoothondje blijf doen wat de natuurorganisaties willen dat er gewoon een paar havens dichtgegooid worden!! En denk niet dat de visserijvloot klein is, we hebben rond de 500 schepen (voorzichtige schatting)
« Last Edit: February 19, 2011, 19:33:00 by Kobus Post »
Logged
MacBook Pro Retina 15"

Mad_Fred

  • Administrator
  • Posts: 8689
  • ✝ In Memoriam
Re: Japan staakt walvisjacht rest van het seizoen
« Reply #12 on: February 19, 2011, 20:57:31 »

Goed gezegd..  :thumbs:

De één denkt dit, de ander dat.. en zolang er rationeel over gediscussieerd kan worden is dat geen probleem. maar dat hele 'naar de kelder jagen' gedoe erbij, dat heeft niks met zeemanschap te maken, dat vind ik een beetje te ver gaan.

Dus je gaat dan maar mensen vermoorden om 'vissen' te redden? Nee, dat is geen oplossing, en rammen ook niet. Laten we maar gewoon hopen dat de Japanners gewoon zoveel minder walvisvlees consumeren dat de jacht overbodig raakt. Maar doet dat het niet, wie zijn wij dan om te zeggen dat ze dat niet eten mogen, als wij 's avonds op ons bord ook dieren hebben liggen die net zo goed onder niet al te frisse omstandigheden worden gefokt en gedood.. en wat al niet meer!?

Laten we het inderdaad zoals Ballast ook aangeeft, netjes houden. Op het engelse forum lukt dat steeds niet, laten we hopen hier bij ons nuchtere Hollanders wel. ;)

Iedereen weet best dat er dingen gebeuren die niet in de haak zijn en ook anders kunnen maar da's overal zo en wij moderne mens moeten ons sowieso voor onze hele comsumptiemaatschappij schamen, als je het echt van dichtbij wilt bekijken.

Want aan de ene kant slaat men zich op de borst als men tegen een bepaald onrecht is, en aan de andere kant staan onze huizen bomvol met spullen waarop dat allemaal ook op één of andere reden van toepassing is.  ;)


Fred.







 

Logged

saltydog

  • Forum member
  • Posts: 7828
Re: Japan staakt walvisjacht rest van het seizoen
« Reply #13 on: February 21, 2011, 16:11:10 »

Ik heb dacht ik ergens gelezen dat per juli van dit jaar schepen die op zware olie lopen niet meer onder de 60ste breedtegraad mogen komen, ivm het milieu.  Dit zou inhouden dat zowel de Japanse als de SeaShepherd schepen er niet meer zouden mogen komen.  Weet iemand hier iets meer over..?
Logged

Ballast

  • Global Moderator
  • Posts: 3490
Re: Japan staakt walvisjacht rest van het seizoen
« Reply #14 on: February 21, 2011, 16:47:04 »

Klopt, beneden 60 graden zuid mag er niet meer op stookolie gevaren worden die zwaarder is dan IFO 180. Daarbij moet het ook nog eens low sulpher zijn. Ze kunnen er nog wel varen, ze zullen alleen meer aan brandstofkosten kwijt zijn  :)

Hier kan je de bunkerprijzen zien; http://www.bunkerworld.com/prices/ifo180
« Last Edit: February 21, 2011, 16:51:13 by Ballast »
Logged
It's the crew that makes the difference

saltydog

  • Forum member
  • Posts: 7828
Re: Japan staakt walvisjacht rest van het seizoen
« Reply #15 on: February 21, 2011, 17:11:35 »

Bedankt voor de uitleg.. :)
Logged
Pages: [1]   Go Up
 
 


SMF 2.0.14 | SMF © 2017, Simple Machines