Ik vind dat als je ergens tegen bent, je niet die desbetreffende schepen moet gaan rammen. Ik ben erg anti-natuurorganisaties (greenpeace, stichting Noordzee, Sea Sheperd etc) omdat het stuk voor stuk grote oplichters zijn. een mens wil bedrogen worden en hoe groter de leugen hoe beter het is.
Ik was een keer met m'n vader en m'n oom in Zwolle en toen liep greenpeace daar donateurs te werven, dus m'n oom vraagt om een folder en daar op de voorkant stond een kotter (die wij dus hebben) en die man begon een heel verhaal van hoe goed greenpeace wel niet is en wat ze allemaal doen etc. Maar mijn oom zit zo dat blaadje te bekijken en vraagt Wat doen degene op dat schip (die kotter dus, sigita) verkeerd?
Antwoord die man :'eeh, zij vangen vis'.
Neem nou die oh zo duurzame windmolens, die moeten de wereld gaan redden. Nou wij hebben 2 weken tijd in de buurt van 4 windmolens gevist en toen hadden we 1 zeehond en 2 dolfijnen (of bruinvissen) in de netten, die een zeldzaamheid zijn in ons visgebied (de enigste zeehond die we kennen is degene die elke week onder het lossen om een visje komt bedelen), terwijl mijn vader in zijn 20 jarige loopbaan nog maar 1 keer een dolfijntje gevangen heeft. Maar hoe komt die zeehond nou 60 mijl van de kust af? Nou, wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat bij het heien van de fundering van een windmolen op een afstand van 150 meter alle levende zeewezens op slag overlijden en op een afstand van
80 km alle dolfijnen, zeehonden etc ernstige gehoorschade oplopen. Maar daar hoor je de natuur en mileu reddende organisaties niet over.
De Viswijzer, bedenksel van stichting noordzee, pangasius een vis die gekweekt word in vietnam, waar de nodige giftige stoffen rondzwerven en die dus ook in de daargekweekte vis zitten, staat in het het groen en is een groot gevaar voor de nietsbewuste, duurzame, groene Nederlander die denkt dat hij gezonde vis eet, maar in feite een groen & duurzaam `gifbommetje` zit te eten!! Neem dan schol&tong, gevangen in onze eigen Noordzee, maar staat in het rood, omdat er een paar milimeter bodemberoering is, want overigens een positief effect heeft op de groei van de door de schol zeer gewaardeerde bodemdieren/planten (dit is wetenschappelijk onderzocht)
Natura 2000, gebieden sluiten onder het mom van natuurherstel. Als je aan iemand van een natuurorganisatie vraagt hoe ze het vinden als je 20.000 km^2 Bestempeld als beschermd gebied en daar niet meer in vist, dan roepen ze geweldig en als je ze dan verteld dat je zoiets al hebt en dan verteld dat het resultaat is dat de vis uit het gesloten gebied naar je visgebieden zwemt dan is het ineenkeer heel stil....
Al een paar keer is dit alles bij ons in de kombuis te sprake gekomen en het is op de gehele vloot zo dat men het nu zo zat is dat als dan haag als een schoothondje blijf doen wat de natuurorganisaties willen dat er gewoon een paar havens dichtgegooid worden!! En denk niet dat de visserijvloot klein is, we hebben rond de 500 schepen (voorzichtige schatting)