Nog even terugkomend op die boeg- en hekgolven: even met de Fairmount Sherpa van Dover naar Calais overgestoken, weer met een windje 8. Het ding geeft aan 18 kts te lopen, maar als ik het opmeet is het feitelijk maar iets van 12 kts (overigens ook meer met de werkelijkheid in overeenstemming met zulke bootjes). Ook de tijd die ik nodig heb om Calais te bereiken klopt niet met een speed van 18 kts.
Soms zie je een fikse combinatie aan de boeg van golf en spray, maar een echte boeggolf trekt door en die zie je weer niet, in elk geval niet in ruwe zee. Wel zie je een zogspoor. Idem aan het hek, meer zog dan iets anders, en dan nog voornamelijk van de schroeven.
Op zee de waterkanonnen even bijgezet en getest, dat gaat wel wat ten koste van de framerate:
Tot slot bij het binnenlopen van Calais zie je de zee binnen mooi glad worden en hier kun je toch iets van een boeggolfbeweging in het water zien:
Het lijkt er verder op dat met de ingestelde windrichting de golfrichting niet geheel klopt, moet ik nog verder uitzoeken. Toch ben ik niet ontevreden over SSE