weg geld?
Het spel kwam eind 2010 uit.. nu alweer bijna 5 jaar geleden.. Ondanks bugs en spel elementen die niet aan de (soms te hoge) wensen van mensen voldoen, is de 'geld weg' benadering wel een beetje naief.
Wat verwacht je dan? Dat alles altijd blijft doorgaan voor een paar tientjes? Kijk eens naar de mainstream spellen.. Call of Duty en dat soort dingen.. bijna elke 6 maanden weer een nieuw spel. Bugs genoeg, die vaak niet eens opgelost worden omdat ze al weten dat ze over enkele maanden weer een nieuw spel op de markt gooien. En die zijn ook nog eens een stuk duurder dan SSE was.
weg speelplezier?
Dus omdat Vstep de produktie (minus de service) stilzet, kun je het spel niet meer spelen en/of er niet meer van genieten? Heb je er dan überhaupt wel eens van genoten, of was dat plezier al die 5 jaren al niet aanwezig dan? Ik neem aan dat je wel speelplezier hebt gehad, anders zeg je niet dat het nu weg zou zijn.
En zonder verdere ontwikkeling van het spel, is het spel dus nog steeds in de staat waarin het verkeerde toen je dus logischerwijs nog wel plezier in het spelen had. En dus, slaat die opmerking helemaal nergens op.
Dat SSE niet is geworden wat velen hadden gehoopt, dat is al lang en breed uitgemolken hier. Dat je daar teleurgesteld en zelfs boos over kunt zijn, weet ik ook uit eigen ervaring... Maar om indirekt te gaan zeggen dat je je bestolen voelt dat is in mijn boekje, en dan zeg ik het maar gewoon botweg zoals het is... dom gel*l.
Je hebt gekregen waar je voor hebt betaald en het spel blijft van jou en kun je spelen tot er een generatie van pc's of besturingssystemen komt waar ie niet meer op lopen wil. Er was een voordien een demo beschikbaar en er is een forum waar je je van te voren had kunnen laten informeren voor je de aankoop deed en je had reviews kunnen lezen op gaming websites, die ook lang niet altijd rooskleurig waren.
De meeste bugs zijn er uit gehaald, voor zover dat mogelijk was. De rest was helaas simpelweg niet haalbaar, en da's echt niet uniek in de gaming industrie. We balen er allemaal van, maar Vstep is er eerder armer dan rijker van geworden op deze manier. Dus je geld hebben ze echt niet gestolen om met de Noorderzon te vertrekken, ze hebben er vaak meer resources tegen aan gegooit dan menig andere ontwikkelaar zou doen. Dat het dan niet helemaal in orde komt is voor hen net zo goed een bron van frustratie geweest. Maar goed, er is nog steeds klantenservice, je kunt nog steeds ofwel in je eentje, ofwel samen online, het spel spelen...
Er is dus geen sprake van 'geld weg', want je gaat toch ook niet naar een elektronica zaak, 5 jaar na aankoop van een TV, en ze beschuldigen van diefstal omdat je het beeld toch niet zo strak en helder vond dan je had gehoopt en omdat de fabrikant geen verdere verbeteringen gaat maken aan je toestel... terwijl je er thuis al wel 5 jaar naar hebt zitten kijken?
Ik snap je gevoel er over, dat zeker, en ik deel dat ook deels met je, maar wat je m.b.t. geld en plezier zegt is gewoon niet helemaal reëel.
Groet,
Fred