Hallo PESK,
Jammer dat je er zo over denkt, maar je moet wel rekening houden met het feit dat die - ondanks het woord 'simulator' in de titel - toch eigenlijk meer een computerspel is dan een hardcore software pakket voor maritiem onderwijs.
Dit kun je ook opmaken als je leest wat dit product is, op de officiele website:
Ship Simulator is a revolutionary simulation game that puts players at the helm of some of the most varied and detailed ships to be found at sea.
Players will need to perform a multitude of tasks, all set within a stunning 3D environment, taking control of a wide array of ship types - from massive cargo ships and ferries, to speedboats, yachts, water taxis and even the mighty Titanic.
Zoals je ziet, er staat "game" en "players". Niet "trainings software" en "students"
Je kunt ook de missies die bugs hebben niet op één hoop gooien met het spel zelf.
Door upgrades, patches, aanpassingen zijn enkele missies niet meer goed speelbaar. Ook zijn niet alle missies van de hand van VSTEP, dus eigenlijk zijn de individuele missie makers verantwoordelijk. Maar het heeft geen nut deze dingen te repareren als er nog volop aan andere veranderingen word gewerkt die de missies weer kunnen beinvloeden.
Tuurlijk zijn klachten daarover gegrond, maar ik kan je uit ervaring met talloze andere "simulators" in de computergame wereld wel zeggen dat dit zeker niet iets unieks is. Dat komt bij alle sims voor. Als er veranderingen in het spel doorgevoerd worden, blijft helaas alles dat met een oudere versie is gecreeërd soms niet 100% functioneel. Maar zoals ze je gemeld hebben, het is bekend en er word aan gewerkt. En er zijn een hele boel extra missies voorhanden dankzij de missie editor. Dus er is genoeg te spelen.
Met die missie editor, kun je naar hartelust missies maken. Daarmee kun je dus eindeloos combineren. Dat vind ik persoonlijk best waar voor mijn geld als ik eerlijk ben. Ik speel dit spel al maandenlang met veel plezier. Als ik één avondje naar de kroeg ga ben ik dat geld ook kwijt. Hoezo geen waar voor je geld?
En alle vragen en problemen worden door een team van vrijwilligers, in samenwerking met de ontwikkelaars zo goed mogelijk beantwoord en opgelost. Door ons moderators komen alle klachten bij VSTEP terecht. Dus men is zich echt wel bewust van de problemen en ze worden ook echt wel aangepakt. Maar deze dingen kosten tijd, dat moet je ook accepteren.
Ik denk dat je verwachtingspatroon gewoon te hoog ligt en dat je niet veel ervaring hebt met andere competer spellen of "simulators" als het je op een paar tijdelijk slecht functioneren missies schuift alleen. Niet verkeerd bedoeld hoor, begrijp me niet verkeerd.
Het gebruik van het woord 'lotgenoten' vind ik wel cru hoor. Alsof je een vreselijk onrecht is aangedaan door dat een paar missies het niet doen. Beetje positiever mag best, kijk eens rond in op het forum of gebruik de ingame missie download optie en er is genoeg te spelen. De foutieve missies hebben ook verder niks met de prestatie van dit spel te maken, dat is gewoon een onfortuinlijke bijzaak van aanpassingen aan het spel, helaas.
En als je je licensie code zou registeren in je forum profiel, zou je ook kunnen zien dat er een hoop gedaan word op het gebied van ondersteuning, want dan krijg je ook toegang tot forum delen als "technical support". Dan valt er ook het één en ander te lezen over de missies die het niet doen. Dan kun je wat meer van de achtergrond leren voordat je over dingen klaagt. Dat lijkt mij wel cruciaal bij dit soort uitspraken, dat je weet waar het over gaat.
Groeten,
Fred