Hier nog iemand met vaarervaring.. weliswaar zelf niet in de beroepsvaart, ik heb alleen mijn klein vaarbewijs, maar mijn familie is wel een echte schippers familie en ik ben ook opgegroeid toen mijn vader in de binnenvaart zat.. Ik heb er in het latere leven (helaas) niets meer mee gedaan, er werd besloten dat het een risico was en ik bleef aan de wal, iets wat ik af en toe wel jammer vind. Maar goed, ik heb nu een ander leven en woon inmiddels ook aan de andere kant van de wereld (vrouwen, sja, je moet er wat voor over hebben haha).
Wat betreft mijn familie, voor zover als ik terug kan zien zijn het aan mijn vaders kant allemaal schippers op de binnenvaart geweest. Mijn vader heeft jarenlang bij Damco gewerkt (op bv. de Damco 23 die de Duitsers in de oorlog later lieten zinken en de Damco 270, een sattelschlepper), W. Muller, waar hij ook nog commodore is geweest, en later bij W. de Beijer in Arnhem. Hij heeft voornamelijk in het Ruhrgebied gevaren.
Ik moet zeggen dat ik SS een geweldig programma vind, het enige wat ik wel mis is de binnenvaart.. Ik zag het in SS06 wel wat, nog niet genoeg, maar nu is het voornamelijk op de zeevaart gericht. Toch wel jammer als je nagaat dat het programma in Nederland ontwikkeld is (dat heb ik althans begrepen, mijn excuses als ik het fout heb) en in Nederland is de binnenvaart toch ook nog altijd heel erg groot. Het zou me ergens wel erg leuk lijken om bv met SS van R'dam naar Nijmegen te varen of zo.. ach ja, dat is wellicht wat teveel gevraagd hehe.
Ach ja, kan het wel begrijpen.. de zeevaart is een heel stuk internationaler en daardoor kan er meer geld verdient worden en dat is toch het uiteindelijke doel voor een uitgever lijkt me. Aan de andere kant, de binnenvaartschepen uit SS06 zouden wellicht in SS10 weer geïntroduceerd kunnen worden? Zou leuk zijn