Hello Guest May 09, 2024, 05:17:42 *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
 
Pages: [1]   Go Down

Author Topic: Het loopt even verkeerd(scheepvaart incident op de schelde)  (Read 3439 times)

marcstrat

  • Global Moderator
  • Posts: 2626
Het loopt even verkeerd(scheepvaart incident op de schelde)
« on: December 26, 2009, 06:56:18 »

Hoy scheepvaartvrienden,
Dit heb ik per toeval gevonden op youtube,en wil dit jullie zeker niet onthouden,echt wel de moeite.

http://www.youtube.com/watch?v=F7eeeNVZNNw


Deze zaken komen meer voor op de schelde.Gelukkig zijn natuurlijk ook niet alle loodsen zo.
Groetjes
Marc
P.S.ter extra info,zie de foto's van de betrokken schepen.
Logged
N

loods scheldemonden

  • Forum member
  • Posts: 6
Re: Het loopt even verkeerd(scheepvaart incident op de schelde)
« Reply #1 on: December 28, 2009, 23:12:24 »

Hoi,

Ik kende dit filmpje al, jammer dat de zeevaart en de binnenvaart altijd nogal tegenstribbelen op de schelde.
Goed zeemansschap is bij sommigen ver te zoeken..... helaas

groet,

Jeremy (loods)
Logged

marcstrat

  • Global Moderator
  • Posts: 2626
Re: Het loopt even verkeerd(scheepvaart incident op de schelde)
« Reply #2 on: December 29, 2009, 09:41:31 »

Hoy,
Ja,zelf heb ik jaren op de schelde gevaren met een beunschip,tussen Breskens en Zele(Dendermonde)(B).
Ik heb zelf ook ervaren waneer een loods even gehaast was,zeker toen met die transfenicaschepen.Die trokken het water met zich mee in een gigantische hekgolf.
De meeste loodsen voeren normaal met schepen,natuurlijk weet ik ook waneer een zeeschip even een bocht moet nemen,dat er druk op het roer moet staan.
Ik heb zelfs eens gehoord van een loods,over de VHF.Dat ze de schelde zouden moeten verbieden voor de binnenvaart.Hoe ver ga je dan hé.
Normaal zou er een wederzijds respect moeten zijn,nu bij sommige is dat wel soms ver te zoeken.
Marc
Logged
N

Ballast

  • Global Moderator
  • Posts: 3490
Re: Het loopt even verkeerd(scheepvaart incident op de schelde)
« Reply #3 on: December 29, 2009, 10:21:51 »

Ik ben nogal verbaasd hoe de post reageert. Ze hadden adequaat moeten handelen ipv passief en laconiek reageren.

Met het koppelverband waar ik op voer in de binnenvaart, zijn we ook een keer onze bak kwijt geraakt doordat er een containerschip volle kracht door kwam op de Westerschelde.

Ik denk dat het een kwestie van geven en nemen is. Sommige afgeladen binnenschepen zie je met de machinekamer deur open varen, dat is natuurlijk vragen om problemen.
Logged
It's the crew that makes the difference

marcstrat

  • Global Moderator
  • Posts: 2626
Re: Het loopt even verkeerd(scheepvaart incident op de schelde)
« Reply #4 on: December 29, 2009, 12:52:04 »

 Sommige afgeladen binnenschepen zie je met de machinekamer deur open varen, dat is natuurlijk vragen om problemen.

Ja, dat gebeurt natuurlijk ook,die zoeken zelf problemen.
Dat de centrale zo reageert,op kanaal 3,begrijp ik wel.Er varen nog schepen in die sector,en hebben ook nog meldingen te doen.
Ik hoop dat er achter de schermen wel goed gereageert werd,is de rws verwittigd,en zijn die langsgeweest zowel op het binnenschip Fracto,als op het zeeschip bij de betrokken loods.
Marc
Logged
N

Sam

  • Forum member
  • Posts: 1041
Re: Het loopt even verkeerd(scheepvaart incident op de schelde)
« Reply #5 on: February 11, 2010, 19:46:51 »

Een leerkracht van mij heeft verteld dat smcp bijna helemaal verdwenen is op de Schelde.
En dit filmpje bevestigd dat wel.

Ik denk dat dit soort ongelukken te maken hebben met wat arrogantie aan beide kanten.
Maarja, dat is niet meer als menselijk. Maar onprofessioneel.
Logged

marcstrat

  • Global Moderator
  • Posts: 2626
Re: Het loopt even verkeerd(scheepvaart incident op de schelde)
« Reply #6 on: February 11, 2010, 20:16:57 »

smcp

Wat is dat??
Nee,sommige schepen moeten bv voor gevallen water de sluis halen.Dat kan een rede zijn,maar ze verzuipen echt de binnenvaart.
Ik heb lang genoeg op de Schelde gevaren,om er toch iets over te weten.
De laatste jaren is de samenwerking verziekt.
Marc
Logged
N

Sam

  • Forum member
  • Posts: 1041
Re: Het loopt even verkeerd(scheepvaart incident op de schelde)
« Reply #7 on: February 12, 2010, 14:38:32 »

In de binnenvaart zal het minder bekend zijn maar smcp staat voor Standard Maritime Communication Phrases.
Dit zijn zinnen/woorden die men gebruikt om vhf kort en bondig te houden (maar ook duidelijk over heel de wereld).

Ik begrijp wel dat de andere binnenvaarders commentaar hebben maar het wordt meteen een kippenhok.

Spijtig dat Loodsen en binnenvaarders zo slecht overeen komen.

Maar ik heb ook al verhalen gehoord van binnenvaartschepen die met hun boegschroef in de sluis jachtjes tegen de sluismuur slaan.
Dus geen van beide zijn echt heilig  :P
Logged

marcstrat

  • Global Moderator
  • Posts: 2626
Re: Het loopt even verkeerd(scheepvaart incident op de schelde)
« Reply #8 on: February 12, 2010, 21:12:47 »

Hoy Sam,
Ja,sommige binnenschippers hebben op hun beurt dan weer geen respect voor de yachtmensen.
Maar meestal zal de sluismeester dan wel ingrijpen,en ze weten zeer goed dat in de sluis geen van de schroeven mag worden gebruikt,tenzij voor eruit of erin te varen.

Wacht maar tot de Schelde helemaal uitgediept is,dan zal er weer een tandje bij kunnen worden gezet,het is dan dieper,maar ook breeder die vaargeul.
Marc
Logged
N

Sam

  • Forum member
  • Posts: 1041
Re: Het loopt even verkeerd(scheepvaart incident op de schelde)
« Reply #9 on: March 12, 2010, 13:30:19 »

Vorige week woensdag ben ik meegvaren met de Frans Naerebout over de schelde (Vlissigen-Terneuzen en terug), een betonningsvaartuig van de rijkswaterstaat.

Er kwam een S-type van Spliethoff voorbij met een stevige vaart (17 knopen).
En verschoot er van dat die grote boeienlegger toch nog wel redelijk heen en weer deinde in die golfslag.
(ik had het wel wat onderschat)

Maarja dan zie je een paar mijl verder een binnenvaarder met de gangboorden onder water (weer het andere uiterste ;D)
« Last Edit: March 12, 2010, 13:32:13 by Sam »
Logged

marcstrat

  • Global Moderator
  • Posts: 2626
Re: Het loopt even verkeerd(scheepvaart incident op de schelde)
« Reply #10 on: March 12, 2010, 18:19:47 »

Binnenvaarder ja,maar welke.
Een spits met open luiken,of een beunschip dat juist nat zeezand heeft geladen,da's een verschil hé
Ik voer op een beunschip en had er eigenlijk niet veel last van,je moet wel je woningdeur dichtlaten als je geladen bent.Voor de rest als er een golf overkwam en het liep over dat zand,kijk! dan heb je gewoon een paar ton minder.Zeker als we juist vanonder de spuit van een zand zuiger kwamen lagen we zeer diep(foto is hier op het forum te zien).
We hadden ongeveer een 1 1/2 uur nodig om de gangboorden vrij van water te krijgen,tegen dat we in Zele aankwamen waren we 20cm vrij.
Bij een tanker maakt dat ook niet veel uit,want dat is allemaal afgesloten aan dek(wel zien dat er nergens olie of diesel is achtergebleven,ook geen vod!)want dan krijg je een spoor in het water.
Marc
Logged
N
Pages: [1]   Go Up
 
 


SMF 2.0.14 | SMF © 2017, Simple Machines