Hello Guest May 06, 2024, 06:49:02 *
Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

Login with username, password and session length
 
Pages: 1 [2] 3 4 5   Go Down

Author Topic: Wie heeft praktische vaar ervaring.  (Read 43773 times)

Sgt.martijnvs

  • Forum member
  • Posts: 50
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #25 on: January 16, 2009, 14:00:21 »

Telt zeilen ook?

Ik zeil al 5 jaar maar heb vorig jaar pas mijn KB 1 gehaald en ga dit jaar voor 2 ;D
Ik vaar vooral bij bruinisse en op het veerse meer.

Groetjes Martijn
Logged

Tikkels1976

  • Forum member
  • Posts: 57
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #26 on: January 20, 2009, 21:20:15 »

Hoi allemaal.

Ook ik ben geboren en getogen op de rijnvaart, en heb zelf ook tot een paar jaar geleden gevaren maar door de vrouw zit ik aan de wal en is dit toch geweldig om toch een beetje met je pasie bezig te zijn.

Groetjes Roland.
Logged

riny

  • Forum member
  • Posts: 137
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #27 on: January 22, 2009, 20:58:00 »

Hallo Roland.
Zo verging het mij ook. De vrouw wilde niet meer mee varen, dus ben ik ook aan de wal gegaan ??? Grote fout. Maar ja. Jouw logo, is dat een "Steenkolen boot"?
Groetjes Riny
Logged

Mercator

  • Forum member
  • Posts: 73
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #28 on: January 23, 2009, 17:22:27 »

Hallo,

Zal ik er ook nog wat aan toevoegen. Ik heb vanaf 1962 tot ongeveer 1981 op de binnenvaart gezeten.
Begonnen bij de NRV (onderdeel van de SHV) wat later de EWT is geworden.
Eerst gevaren op diverse sleepschepen waarvan de " Arulf" mijn eerste schip was. De schipper heette: Piet Been.  Dat was een zgn
kanaalschip van 80 x 9.50 en 1385 ton laadvermogen. Later ook nog op een duwboot gevaren ,de "Abel Tasman". Vanaf 1975 tot ongeveer 1982 een eigen schip, een Kempenaar van 45 x 6.60. 390 Ton. 225pk Mercedes. Voer ik mee in de zand en grindvaart vanuit Duitsland en later vanaf Grave naar Veghel in N.Brabant naar MBI Beton. Schip laten slopen in 1982 in Ooltgensplaat in Zeeland en sindsdien woon ik weer op Texel.
daar ben ik geboren getogen. Ik was 16 jaar toen ik ging varen. En ik blijf zeggen tegen iedereen die het maar horen wil: Varen is een mooi beroep!
mvg,
Captain Nipper



ik wil niet vervelend wezen maar wat ik wel wil zeggen is dat Ooltgensplaat geen Zeeland is maar Goeree-Overflakkee en we horen gewoon bij Zuid-Holland ;)
Logged

Tikkels1976

  • Forum member
  • Posts: 57
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #29 on: January 23, 2009, 19:47:53 »


Hoi Riny.

Leuk dat je over mijn foto'tje begint.
Ne het is geen boot van de steenkolen maar van de NRV of tewel Nederlandse Rijnvaart Vereniging. De naam heb ik ook wel ergens maar weet ik zo even niet uit mijn hoofd.

Groetjes Roland.
Logged

riny

  • Forum member
  • Posts: 137
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #30 on: January 23, 2009, 23:25:02 »

Sorry Roland, de juiste naam is, of was, natuurlijk NRV. Maar iedereen sprak van de "Steenkolen". Ik heb er zelf jaren lang bij gevaren!

Groetjes  Riny
Logged

Lifeguard

  • Forum member
  • Posts: 50
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #31 on: January 24, 2009, 01:07:17 »


ik wil niet vervelend wezen maar wat ik wel wil zeggen is dat Ooltgensplaat geen Zeeland is maar Goeree-Overflakkee en we horen gewoon bij Zuid-Holland ;)

nog wel  ;D  ;)

Kees  8)
Logged

Tikkels1976

  • Forum member
  • Posts: 57
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #32 on: January 26, 2009, 12:11:14 »

Moet ik je toch even corrigeren Riny.

Je had vroeger de NRV maar de Steenkoolen was ook een apparte rederij. Dan had je ook nog de Damco en die drie zijn later gefuseerd wat dan weer de EWT (Europeese Waterweg Transporten) geworden is

ps. Trouwens ik had het ook in ss2010 gezet. Het zou wel wat wezen om de Unterwalden van de rote schweiz
in het spl te betrekken. was ooit de sterkste sleepboot van de rijn met 4x 1000pk Sultzer.

Groetjes Roland.
« Last Edit: January 26, 2009, 12:13:36 by Tikkels1976 »
Logged

Aad The Pirate

  • Forum member
  • Posts: 2431
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #33 on: January 26, 2009, 15:43:02 »

Begonnen als scheepsjongen op de Rijnvaart in Duitsland bij een particulier, volgende carrierestap matroos- matroos/motordriver op de Rijnvaart bij Pakhuismeesteren en Damco, bootsmans cursus gedaan (en ervoor geslaagd) op de Donauvaart in Oostenrijk, stuurman op de Rijn-sleepvaart in Duitsland bij de rederij Gertjens (de Frauenlob-sleepboten), matroos en bootsman op de grote handelsvaart bij kleine rederijen tot mijn 40e, verder aan de wal, eerst als walkapitein, later als hoofd magazijnbeheer. Nu gepensioneerd. 
« Last Edit: January 26, 2009, 15:48:57 by aadjepiraatje »
Logged
Feel free to have a look @: http://members.chello.nl/a.vermeulen14/

riny

  • Forum member
  • Posts: 137
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #34 on: January 26, 2009, 23:46:51 »

Hallo Roland.
Ik heb het gevoel dat we bij V-Step nooit binnenvaartschepen zullen zien. Heel jammer. Apropos, de "Unterwalde" is nu nog enkel een zielig passagiersschip. Ben een poosje geleden nog aan boord geweest. Is niet meer veel van te zien dat het eens de sterkste sleepboot op de Rhein was.

Hallo Aad.
"Frauenlob" boten?! Er zullen nog maar weinig mensen zijn die zich aan deze Firma kunnen herinneren.
Heb jij daar nog fotos van? Kan je die per mail sturen?

Groetjes Riny
Logged

Aad The Pirate

  • Forum member
  • Posts: 2431
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #35 on: January 27, 2009, 00:46:42 »

Ahoy Riny,
Helaas, tijdens de 'Grote verhuizing' van de vaart naar de wal is er heel veel verloren gegaan. Onder andere ook een hele rits (zwat-wit) foto's van de Frauenlob boten uit de Ruhr. Heb zelfs nog op een blauwe maandag op een stoomsleper mogen helpen, helaas niet in de machinekamer ;D
Groetjes
Aad

ps
Na heel lang zoeken ben ik er toch nog eentje tegengekomen.
Ik sta er zelluf ook nog op. (op de voorgrond mijn moeder en mijn lieve omatje :)
« Last Edit: September 04, 2009, 20:19:22 by Aad The Pirate »
Logged
Feel free to have a look @: http://members.chello.nl/a.vermeulen14/

Tikkels1976

  • Forum member
  • Posts: 57
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #36 on: January 27, 2009, 09:32:44 »


Hoi Riny.

Als je foto's zoekt moet je maar eens kijken op www.debinnenvaart.nl daar zul je bijna vast en zeker wel iets vinden wat je zoekt.

Groetjes Roland.
Logged

Aad The Pirate

  • Forum member
  • Posts: 2431
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #37 on: January 27, 2009, 19:17:56 »

Hoi Riny.

Als je foto's zoekt moet je maar eens kijken op www.debinnenvaart.nl daar zul je bijna vast en zeker wel iets vinden wat je zoekt.

Groetjes Roland.
Ahoy Roland,
Helaas, niks van de Frauenlob sleepboten te vinden  :'(, en amper wat van de Damco motorschepen :'( ??? :'(

<edit Typo's weggewerkt - end edit>
« Last Edit: January 27, 2009, 19:34:48 by aadjepiraatje »
Logged
Feel free to have a look @: http://members.chello.nl/a.vermeulen14/

riny

  • Forum member
  • Posts: 137
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #38 on: January 27, 2009, 22:51:27 »

De "Binnenvaart" is mij bekent. Ik ben daar lid en schrijf in hun blad ook verhalen over de Rijnvaart van vroeger.
Maar zoals Aad al zei, daar vindt je geen fotos van de "Frauenlob". Jammer.

Groetjes  Riny
Logged

Ballast

  • Global Moderator
  • Posts: 3490
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #39 on: January 27, 2009, 22:54:38 »

Probeer het eens op het binnenvaart forum bij het onderwerp 'Rijnvaart nostalgie' of 'Rijn sleepvaart'.

Over Damco hebben ze daar ook al 12 pagina's volgeschreven, inclusief foto's.

http://www.kustvaartforum.com/viewforum.php?f=3
Logged
It's the crew that makes the difference

Aad The Pirate

  • Forum member
  • Posts: 2431
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #40 on: January 27, 2009, 23:39:56 »

Op het gehele Internet kom ik slechts een verwijzing tegen betreffende de rederij H. Gertjes van de Frauenlob boten
http://www.google.de/search?hl=nl&as_qdr=all&q=%22Reederei+Heinrich+Gertjes%22&btnG=Zoeken

En in dit pdf dokument is er geen foto te zien.
Ik geef het niet snel op, maar in dit geval........ :'(
Logged
Feel free to have a look @: http://members.chello.nl/a.vermeulen14/

eviss

  • Forum member
  • Posts: 895
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #41 on: January 28, 2009, 00:19:43 »

Ik ben ook al een paar dagen aan het zoeken naar de juiste namen.

De "steenkolen" van Riny is de afgeleide van de S.H.V.

De "Steenkolen Handels Vereniging", de voorloper van de N.R.V.

http://www.shv.nl/index.php?id=27

De avatar van Roland (Tikkels 1976) zou de " Risico I / Wingi " kunnen zijn ! ?

http://www.debinnenvaart.nl/schependb/inhoud.php?action=tel&id=8063

Ik ben echter niet zeker, Dus Roland aan jou de eer !

Met "Frauenlob"van Aad, kom ik ook niet verder.

De Damco -schepen zijn wel te vinden bij www.debinnenvaart.nl / www.sleepschepen.nl

Zelf begonnen / ervaring bij Phs van Ommeren 1963 - 1967; Rijntankvaartvloot

van Scheepsjongen tot Mat-Mot / van sleepvaart tot Duwvaart / van Rotterdam tot Basel + zijarmen.

Van die schepen is ook nog wel wat terug te vinden.

Het is ook allemaal zo lang geleden ! Onvoldoende info op het internet !

Nu gepensioneerd, met tijd voor ShipSim. / forum

vr. gr. Erik

Edit: typo / correctie/ aanvulling.
« Last Edit: January 28, 2009, 13:19:10 by eviss »
Logged
THX SF!
Redfox
"Dover-Calais in the same environement !"

svache

  • Forum member
  • Posts: 112
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #42 on: January 28, 2009, 08:25:16 »

Hier nog iemand met vaarervaring.. weliswaar zelf niet in de beroepsvaart, ik heb alleen mijn klein vaarbewijs, maar mijn familie is wel een echte schippers familie en ik ben ook opgegroeid toen mijn vader in de binnenvaart zat.. Ik heb er in het latere leven (helaas) niets meer mee gedaan, er werd besloten dat het een risico was en ik bleef aan de wal, iets wat ik af en toe wel jammer vind. Maar goed, ik heb nu een ander leven en woon inmiddels ook aan de andere kant van de wereld (vrouwen, sja, je moet er wat voor over hebben haha).

Wat betreft mijn familie, voor zover als ik terug kan zien zijn het aan mijn vaders kant allemaal schippers op de binnenvaart geweest. Mijn vader heeft jarenlang bij Damco gewerkt (op bv. de Damco 23 die de Duitsers in de oorlog later lieten zinken en de Damco 270, een sattelschlepper), W. Muller, waar hij ook nog commodore is geweest, en later bij W. de Beijer in Arnhem. Hij heeft voornamelijk in het Ruhrgebied gevaren.

Ik moet zeggen dat ik SS een geweldig programma vind, het enige wat ik wel mis is de binnenvaart.. Ik zag het in SS06 wel wat, nog niet genoeg, maar nu is het voornamelijk op de zeevaart gericht. Toch wel jammer als je nagaat dat het programma in Nederland ontwikkeld is (dat heb ik althans begrepen, mijn excuses als ik het fout heb) en in Nederland is de binnenvaart toch ook nog altijd heel erg groot. Het zou me ergens wel erg leuk lijken om bv met SS van R'dam naar Nijmegen te varen of zo.. ach ja, dat is wellicht wat teveel gevraagd hehe.

Ach ja, kan het wel begrijpen.. de zeevaart is een heel stuk internationaler en daardoor kan er meer geld verdient worden en dat is toch het uiteindelijke doel voor een uitgever lijkt me. Aan de andere kant, de binnenvaartschepen uit SS06 zouden wellicht in SS10 weer geïntroduceerd kunnen worden? Zou leuk zijn :)
« Last Edit: January 28, 2009, 08:29:37 by svache »
Logged

Tikkels1976

  • Forum member
  • Posts: 57
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #43 on: January 28, 2009, 11:46:42 »


Hoi Eviss.

De NRV en de steenkoolen waren apparte rederijen van elkaar, maar warn tevens ook bevrachtingskantoren en hadden allebij tientallen schepen. Een deel van die schepen waren dus particulierren die van beide kanten later dan ook weer de NPRC hebben opgezet, in de volksmond beter bekend als de mau-mau.

Groetjes Roland.
Logged

Mathieu1976

  • Forum member
  • Posts: 3
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #44 on: January 31, 2009, 23:33:20 »

Hallo allemaal,

Weer een nieuwe op het forum en zowaar ook nog met vaar ervaring.
Ik ben een schipperszoon en nog wel van een sleepschip ook. In 1989 hebben we er een boot bij gekocht zodat we niet meer afhankelijk waren van de "Stichting". Eerst slepen en later het een en ander verbouwd op te kunnen duwen. Veel meegeholpen en gevaren.
Uiteindelijk de Maroff. opleiding in Vlissingen gaan doen en ca. 2 jaar voor Anthony Veder gevaren. Door omstandigheden aan de wal terecht gekomen (Nee, niet de vrouw. die was blijven varen tot de zwangerschap) en nu werk ik als service monteur aan kleine en grote gele 'kanaries' vanuit Papendrecht.
Varen doe ik overigens nog wel met mijn motorboot of in vakanties met familie op de binnenvaart.
Logged
Rook is kracht en gas moet je op koken!

Aad The Pirate

  • Forum member
  • Posts: 2431
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #45 on: February 01, 2009, 14:59:24 »

Ahoy Mathieu1976,
Namens mij, de oude piraat, welkom op het forum.
Je zult je hier snel thuis gaan voelen, en als je poit problemen met de shipsimulator hebt zijn wij hier met z'n allen bereid om je te helpen.
Goede vaart van
Aad de Piraat
Logged
Feel free to have a look @: http://members.chello.nl/a.vermeulen14/

riny

  • Forum member
  • Posts: 137
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #46 on: February 02, 2009, 22:38:52 »

Hallo Schippers.

Ik was het weekend niet thuis en vond daarom vandaag een hele hoop reacties. Ik vind dat geweldig! Zeer zeker als er dan ook nog een reactie uit Hawaii komt :o Deze topic is veel leuker geworden als ik ooit verwacht had. Hardstikke bedankt.

Groetjes
Riny
Logged

tactic

  • Forum member
  • Posts: 7
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #47 on: February 02, 2009, 23:28:52 »

ik heb vanaf mijn 15e tot mijn 21e gevaren op verschillende tankschepen. en nu ga ik af en toe nog mee op een sleepbootje in de haven van rotterdam voor hand en span diensten :)
Logged

riny

  • Forum member
  • Posts: 137
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #48 on: February 08, 2009, 13:35:49 »

Hallo schippers.
Hier een Foto van de "Wangard". Misschien is het interessant te lezen wat er onder staat.

Groetjes  Riny
Logged

eviss

  • Forum member
  • Posts: 895
Re: Wie heeft praktische vaar ervaring.
« Reply #49 on: February 08, 2009, 15:32:20 »

Hoi Riny,

Helemaal duidelijk; Mooi plaatje.

Het zou ook de sleper uit de avatar van Roland kunnen zijn. (lijkt er meer op)

Heb je deze van de "Wangard" ook gezien / tekst gelezen ?  ;)

http://www.debinnenvaart.nl/schependb/inhoud.php?action=tel&id=1405

de "Wangard"; omgebouwd tot motorsleepboot (In 1956).  ;D

vr. gr. Erik


Edit: typo / aanvulling
« Last Edit: February 11, 2009, 11:44:00 by eviss »
Logged
THX SF!
Redfox
"Dover-Calais in the same environement !"
Pages: 1 [2] 3 4 5   Go Up
 
 


SMF 2.0.14 | SMF © 2017, Simple Machines